چين چينستان چين چينستان .

چين چينستان

فرق دستگاه بخور سرد و گرم

فرق دستگاه بخور سرد و گرم

انواع دستگاه بخور

امروزه دستگاه هاي بخور در دو مدل اصلي توليد و عرضه مي شوند. همان گونه كه مي دانيد، دستگاه بخور سرد و دستگاه بخور گرم اين دو مدل اصلي هستند. تفاوت عمده و مرز جداسازي آن ها نيز با توجه به دماي بخور توليدي است. كه تاثير عمده اي در خريد دستگاه بخور دارد.

در واقع ميزان سردي و گرمي بخور با توجه به دماي محيط، مهمترين وجه تمايز آن هاست. البته اين دو مدل خود داراي انواع ديگري نيز هستند كه هريك از آن ها ويژگي ها و امتيازات ويژه اي را در اختيار استفاده كنندگان قرار مي دهد. مواردي كه به دقت در ادامه مورد بررسي قرار گرفته است و در قيمت دستگاه بخور تاثير گذار است.

 

 چرا بايد از دستگاه بخور استفاده كنيم؟

تنفس در مكاني كه از رطوبت مناسبي برخوردار است به تسكين بيماري هاي تنفسي و آلرژي كمك مي‌كند. به عنوان مثال رينيت آلرژيك يكي از اين مشكلات تنفسي است كه اغلب با علائمي همچون گرفتگي بيني، تحريك و التهاب بافت‌هاي ظريف و مرطوب مخاط بيني همراه است. كاهش اين التهاب نقش مهمي در تسكين عوارض اين‌گونه حساسيت‌ها دارد. به همين جهت استفاده از دستگاه بخور براي اين دسته از افراد امري ضروري محسوب مي‌شود.

زماني كه بافت‌هاي بيني به اندازه كافي مرطوب باشند، مواد محرك و آلرژي‌زا، توانايي فعاليت نداشته و علائم حساسيت كاهش پيدا خواهد كرد. كشف سطح رطوبت مناسب امر دشواري به نظر مي‌رسد. به اين دليل كه ذرات گرد و غبار و ديگر مواد حساسيت‌زا مانند كپك، در رطوبت كم، توانايي رشد كردن ندارند. در مقابل نيز رطوبت بيشتر براي بافت گلو و مجاري بيني بهتر است. رطوبت هواي خانه يا اتاق شما بايد در يك سطح استانداردي قرار داشته باشد كه نه چندان خشك و نه زياد مرطوب باشد.

k1_fmwc.png

 

  1. بخور سرد

دستگاه بخور سرد  يكي از روش هاي رايج براي افزايش و تأمين رطوبت است. دماي بخور سرد اغلب پايين تر از دماي محيط است و در نتيجه به آن سرد گفته مي شود. همچنين در بخور سرد، آب بخار نمي شود، بلكه طي فرآيندي به توده اي مه مانند و غبارگونه در مي آيد كه سبب افزايش رطوبت هوا مي گردد. دستگاه بخور سرد اغلب در نوع تبخيري و التراسونيك قابل تهيه و خريداري است.

  1. بخور گرم

دستگاه بخور گرم  يكي ديگر از انواع رايج بخور است. در اين مدل، بخور حاصل، دماي بالاتري نسبت به دماي محيط دارد. اين ويژگي علاوه بر تأمين رطوبت مي تواند سبب گرم كردن فضاي اتاق يا محل كار نيز شود. دستگاه بخور گرم نيز داراي دو نوع تبخيري و اولتراسونيك است كه هر يك، ويژگي هاي متفاوتي نسبت به نمونه هاي بخور سرد دارند.

پس از بيان كاربردهاي هريك از انواع بخور سرد و گرم، به بررسي دو نوع پركاربرد آن ها يعني تبخيري و اولتارسونيك و بيان مزايا و معايب هركدام اشاره خواهيم كرد.

دستگاه بخور سرد بهتر است يا گرم؟

هر دو دستگاه بخور سرد و گرم، گزينه‌هاي خوبي براي افزايش رطوبت و كاهش خشكي هوا هستند. اگر در خانه كودك يا حيوان خانگي داريد، خريد دستگاه بخور سرد ، انتخاب مناسب‌تري است. دستگاه‌هاي بخور سرد در رطوبت رساني به هوا به اندازه دستگاه‌هاي بخور گرم مؤثر هستند. تنها نكته‌اي كه نسبت به دستگاه بخور سرد مطرح مي‌شود، پخش شدن ذرات و قطره‌هاي آب در فضاي خانه است. به همين دليل اين قطره‌ها قادر به فراهم كردن زمينه لازم جهت رشد و گسترش باكتري‌ها و قارچ‌ها خواهد شد. با توجه به اين موضوع شستشو و تميز كردن محفظه بخور سرد، از بروز اين مشكل پيشگيري خواهد كرد. با تميز كردن مخزن دستگاه رطوبت ساز از تجمع املاح و رشد باكتري، ميكروب و كپك جلوگيري مي‌شود.

 

طرز كار بخور سرد و گرم:

در بخور گرم معمولا به وسيله يك المنت داخلي، آب موجود در مخزن گرم شده و سپس تبخير مي‌شود. همانطور كه گفته شد، استفاده از اين دستگاه تاثير شاياني بر بهبود علائم سرماخوردگي، آنفولانزا و ساير بيماري‌هاي اين چنيني دارد. باعث روان شدن مخاط و جلوگيري از سرفه خشك نيز مي‌شود.

در بخور سرد هم به روش‌هاي مختلفي بخور نسبتا هم دما يا كمي كمتر و بيشتر از دماي محيط ايجاد مي‌شود. اين فرايند به روش‌هاي گوناگوني صورت مي‌گيرد كه يكي از اين روش‌‌ها فناوري اولتراسونيك است.

بخور سرد اولتراسونيك قطرات آب را به ذرات بسيار ريزي تبديل كرده و در هوا پخش مي‌كند. اين ذرات طراوت و رطوبت كافي را به ميزان مناسبي ايجاد مي‌كنند و تنفس سالم‌تري در فضا صورت مي‌گيرد.

 

كنترل خروجي رطوبت

مي توان رطوبت دستگاه هاي بخور را كنترل كرد و اين كار را از طريق سه متغير انجام مي دهند كه بعضي از آن ها ممكن است دو جا براي اين كار داشته باشند. مي توانيد حالت چرخش را روي حالت روشن يا خاموش قرار دهيد تا در سطح مناسبي قرار بگيرد اما معمولاً افراد آن را روي حالت اتوماتيك مي گذارند.

حمل و نقل راحت

بعضي از دستگاه هاي بخور آب، حجم بسيار كمي دارند و بلند كردن و جابجايي آن بسيار راحت است. در واقع اين دستگاه ها به گونه اي طراحي شده اند كه اگر داخل آن ها را با آب پر كنيد ، باز هم سنگيني زيادي نخواهند داشت و همچنين دو عدد فيلتر در درون آن ها قرار گرفته كه در رطوبت هوا نقش بسيار مهمي دارد.

تنظيمات ميزان صدا

ممكن است كه بعضي از دستگاه هاي بخور داراي صداي خفيفي باشند و اگر اين دستگاه را در اتاق قرار دهيد، ممكن است كه از صداي آن كلافه شويد . مي توانيد شب هنگام آن را روي ضعيف ترين حالت صدا بگذاريد و حتي بعضي از دستگاه هاي بخور نيز مي توانند از طريق تنظيمات ، كاملا بي صدا شوند ، حالت هاي سايلنت كاملا بدون صدا نيستند اما صداي آن ها اصلاً قابل توجه نخواهد بود.

سخن پاياني

يك دستگاه بخورِ سرد و رطوبت ساز خوب، مي‌تواند به شما كمك كند خواب راحتي داشته باشيد و بيشتر احساس سلامتي كنيد. هواي پاك منزل و رطوبت كافي مي‌تواند سوزش چشم‌ها و خشكي گلوي شما را برطرف كند و احساس شادابي در شما به وجود آورد. يادتان باشد اولويت‌هايتان را مشخص كنيد و سپس بهترين دستگاه بخور  را خريداري كنيد.

ما در فروشگاه تجهيزات پزشكي زيمانو بهترين دستگاههاي بخور را براي شما فراهم كرده ايم.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۲۶:۰۲ توسط:sam موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :