چين چينستان چين چينستان .

چين چينستان

۱۴ راهكار خانگي براي رفع بوي بد پا

۱۴ راهكار خانگي براي رفع بوي بد پا

 

در حالي كه اكثر مردم هر از گاهي با مشكلبوي بد پا مواجه مي‌شوند، بعضي از افراد با ترس ناشي از در آوردن كفش‌هاي خود در حضورديگران زندگي مي‌كنند.

در حالي كه اكثر مردم هر از گاهي با مشكلبوي بد پا مواجه مي‌شوند، بعضي از افراد با ترس ناشي از در آوردن كفش‌هاي خود در حضورديگران زندگي مي‌كنند.

بوي بد پا كه اصطلاح پزشكي آن برومودوزيس (Bromodosis) است، از تجمع عرق و باكتري روي پوست ناشيمي‌شود. اين مشكل معمولاً جدي نيست، اما براي رفع آن بايد علت بروز آن را پيدا كرد.خوشبختانه، راه‌هاي زيادي براي رفع بوي بد پا وجود دارد كه در مقاله‌ي امروز ديجي‌كالامگ به معرفي آن‌ها مي‌پردازيم. با ما همراه باشيد.

 

علتبوي بد پا

بوي بد پا دلايل مختلفي دارد كه شايع‌ترينآن‌ها عبارت‌اند از:

تعريق بيش از حد؛ اصولاً وقتي پاهاي شماعرق مي‌كنند، باكتري‌ها رشد كرده و بوهاي نامطبوع ايجاد مي‌كنند.

استرس و اضطراب؛ هم استرس و هم اضطراب مي‌توانندباعث تعريق شوند كه اين امر به نوبه‌ي خود باعث بدبو شدن پاها مي‌شود.

رعايت نكردن بهداشت؛ اگر بين زمان دوش گرفتنيا تعويض جوراب‌ها فاصله‌ي زيادي باشد، نبايد از بوي بد پاهاي خود تعجب كنيد. خوشبختانه،عادت‌هاي بد بهداشتي قابل اصلاح هستند و با حمام كردن مي‌توان به رفع بوي بد پا كمككرد.

پاي ورزشكار؛ پاي ورزشكار يك عفونت قارچياست كه معمولاً در مكان‌هاي عمومي مثل رختكن، استخر و سونا بين افراد پخش مي‌شود. برايجلوگيري از بروز اين مشكل بايد در اين مكان‌ها از دمپايي يا صندل شخصي استفاده كنيد.

نوشيدن بيش از حد قهوه؛ زياده‌روي در مصرفقهوه باعث افزايش تعريق مي‌شود. در اين شرايط، ممكن است صرفاً كاهش مقدار قهوه‌ي مصرفيبه درمان بوي بد پا كمك كند.

ديابت؛ ديابت لزوماً باعث بدبو شدن پاهانمي‌شود، اما بعضي از عوارض آن ممكن است در بروز اين مشكل نقش داشته باشند. با گذشتزمان، قند خون بالا به اعصاب پاها آسيب مي‌رساند و به همين دليل ممكن است متوجه‌ي وجودزخم، بريدگي يا تاول در آن‌ها نشويد. درنتيجه، زخم‌هاي درمان‌نشده به‌سرعت عفوني مي‌شوند.

يائسگي؛ تغييرات هورموني مرتبط با يائسگياغلب با گرگرفتگي و تعريق بيش از حد همراه هستند. بنابراين، جاي تعجب نيست كه ممكناست پاهايتان عرق كنند.

پركاري تيروئيد؛ عرق كردن و بدبو بودن پاهاممكن است علامت هشداردهنده‌ي پركاري تيروئيد باشد. اگر رعايت بهداشت در رفع بوي بدپا مؤثر نبود، براي پيدا كردن علت آن به پزشك مراجعه كنيد.

مسموميت با جيوه؛ هنگام صحبت در مورد دلايلبوي بد پا احتمالاً مسموميت با جيوه اولين چيزي نيست كه به آن اشاره شود. اما اگر باعلائمي مانند اختلال در مهارت‌هاي حركتي، سرگيجه و دوبيني مواجه هستيد، نزد پزشك برويد.يكي از شايع‌ترين علل مسموميت با جيوه، زياده‌روي در مصرف غذاهاي دريايي است.

رفعبوي بد پا با روش‌هاي خانگي

درمان بوي بد پا به علت بروز آن بستگي دارد.براي مثال، پاي ورزشكار را مي‌توان با كرم‌هاي ضدقارچ درمان كرد. علاوه بر اين، رعايتنكات زير براي رفع بوي بد پا مفيد است:

۱. جوراب بپوشيد

پوشيدن جوراب مي‌تواند به كاهش تعريق پاو رفع بوي بد آن كمك كند. جوراب‌ها، به‌ويژه جوراب‌هايي كه از مواد عرق‌گير ساخته شده‌اند،عرق را جذب كرده و بو را كاهش مي‌دهند. از سوي ديگر، به‌راحتي مي‌توانيد جوراب خودرا عوض كنيد كه اين كار باعث كاهش بوي داخل كفش مي‌شود.

۲. از كفش مناسب استفادهكنيد

پوشيدن كفش با قابليت گردش هوا باعث كاهشتعريق و رطوبت مي‌شود. به‌دنبال كفش‌هايي باشيد كه داراي پنل‌هاي مشبك هستند و امكانتنفس را براي پاها فراهم مي‌كنند. غالباً كفش‌هاي ساخته‌شده از پلاستيك به بوي بد پامنجر مي‌شوند، چون قابليت تنفس ندارند و پا در داخل آن‌ها عرق مي‌كند.

۳. كفش و جوراب خود رابه‌طور متناوب عوض كنيد

براي رفع بوي بد پا بايد بعد از در آوردنكفش براي خشك شدن آن صبر كنيد. براي اينكه كفش‌ فرصت خشك شدن داشته باشد، سعي كنيددر دو روز متوالي از دو جفت كفش متفاوت استفاده كنيد. راهكار ديگر اين است كه در طولروز جوراب خود را عوض كنيد. اين كار به كاهش تعريق و بو كمك مي‌كند.

۴. از كفي كفش‌ مناسباستفاده كنيد

كفي‌هاي كفش خود را با كفي‌هاي ضدبو ياضدباكتري جايگزين كنيد. گزينه‌ي ديگر خريد اسپري آنتي باكتريال (ضدباكتري)، اسپري بوگيريا پودر بوگير براي استفاده در كفي كفش است. با اين حال، اين گزينه معمولاً به اندازه‌يخشك شدن كامل كفي كفش مؤثر نيست.

۵. پاها را لايه‌برداريكنيد

شما مي‌توانيد براي رفع بوي بد پا از اسكرابيا سنگ پا استفاده كنيد. اين كار به حذف سلول‌هاي مرده‌ي پوست كه باكتري‌ها دوست دارنداز آن‌ها تغذيه كنند، كمك مي‌كند. اگر پاهايتان بوي ناخوشايندي دارند، دو تا سه باردر هفته از سنگ پا استفاده كنيد تا از تجمع سلول‌هاي مرده‌ي پوست جلوگيري شود. به‌علاوه،توصيه مي‌شود هر روز پاهاي خود را با صابون ضدباكتري بشوييد و به نواحي بين انگشت‌هايپا توجه‌ي زيادي داشته باشيد.

۶. از نمك حمام (اپسوم)استفاده كنيد

 

قرار دادن پاها در مخلوط آب و نمك حمامهم به‌تنهايي و هم به‌عنوان بخشي از روتين لايه‌‌برداري باعث رفع بوي پا مي‌شود. نمكحمام مي‌تواند به جذب رطوبت و بستن غدد عرق كمك كند. نصف ليوان نمك حمام را به يك لگنيا وان حاوي آب گرم اضافه كنيد. پاها را به‌مدت ۱۰ تا ۲۰ دقيقه در آن قرار دهيد و سپس آن‌ها را كاملاً خشك كنيد.

 

۷. پاهاي خود را در محلولآب و سركه قرار دهيد

سركه هم مي‌تواند مثل نمك حمام به از بينبردن بوي بد پا كمك كند. آب و سركه (سركه‌ي سيب يا سركه‌ي سفيد) را به نسبت دو به يكبا هم مخلوط كنيد و پاهايتان را به‌مدت ۱۵ تا ۲۰ دقيقه در آن قرار دهيد. در صورت داشتن هر گونه بريدگي، زخم يا خراش نبايداز سركه استفاده كنيد، چون ممكن است نواحي باز پوست را تحريك كند.

۸. استفاده از جوش شيرينرا امتحان كنيد

روش ديگري كه معمولاً براي رفع بوي بد پاتوصيه مي‌شود، استفاده از جوش شيرين است. براي استفاده از جوش شيرين مي‌توانيد شب دوقاشق چاي‌خوري از آن را داخل كفش بريزيد و صبح آن را از جوش شيرين پاك كنيد.

۹. از روغن درخت چايكمك بگيريد

پاهايتان را بشوييد و كاملاً خشك كنيد.سپس مقدار كمي از روغن رقيق‌شده‌ي درخت چاي را روي مناطق مستعد تعريق بماليد. مراقبروغن غليظ درخت چاي باشيد، چراكه مي‌تواند پوست شما را تحريك كند.

۱۰. از ضدتعريق استفادهكنيد

بعضي از افراد ترجيح مي‌دهند براي كاهشبوي بد از ضدتعريق پا استفاده ‌كنند. اگرچه ضدتعريق‌ها به‌طور سنتي براي زير بغل استفادهمي‌شوند، اما مي‌توانند از تعريق بيش از حد پا هم جلوگيري كنند.

 

درمان‌هاي پزشكيبراي رفع بوي بد پا

اگر روش‌هاي خانگي براي رفع بوي بد پا مؤثرنبودند، مي‌توانيد در مورد درمان‌هاي پزشكي با پزشك مشورت كنيد. اگرچه درمان‌هاي پزشكيتهاجمي‌تر هستند، اما ماندگاري بيشتري دارند و اثربخشي آن‌ها ثابت شده‌ است. فقط بهياد داشته باشيد كه اين روش‌ها غالباً براي درمان هايپرهيدروزيس (تعريق شديد) طراحيشده‌اند و كار آن‌ها كاهش تعريق است.

۱۱. يونتوفورزيس

يكي از گزينه‌هاي درماني براي افرادي كهاز بوي بد پا رنج مي‌برند، فرآيندي به نام يونتوفورزيس(Iontophoresis) است. در اين روش كه بسته به نوع دستگاه۱۵ تا ۴۰ دقيقه طول مي‌كشد، از طريق آب جريان الكتريكيملايم به پوست مي‌رسد تا تعريق كاهش پيدا كند. از نمونه‌هاي خانگي دستگاه‌ي يونتوفورزيس(دستگاه‌ي ضدتعريق) مي‌توان در منزل استفاده كرد. از آنجا كه استفاده از دستگاه يونتوفورزيسبراي بعضي از افراد ممنوع است، در مورد بي‌خطر بودن آن با پزشك مشورت كنيد.

۱۲. تزريق بوتاكس

يكي از گزينه‌هايي كه ممكن است براي رفعبوي بد پا توصيه شود، تزريق سم بوتولينوم يا بوتاكس به كف پا است. بوتاكس اعصاب فعال‌كننده‌يغدد عرق را مسدود كرده و معمولاً تا ۶ ماه از تعريق درناحيه‌ي مورد نظر جلوگيري مي‌كند. بعضي از افراد ممكن است از بوتاكس براي رفع تعريقبيش از حد زير بغل استفاده كنند.

 

۱۳. سمپاتكتومي ترانس‌توراسيكبه‌روش آندوسكوپي

در اين روش، اعصاب سمپاتيك مرتبط با غددعرق قطع مي‌شوند. در حالي كه هدف اصلي اين روش اعصاب زير بغل است، ممكن است بتواندبه از بين بردن تعريق بيش از حد در پاها هم كمك كند.

۱۴. داروهاي آنتي كولينرژيك

داروهايي مثل گليكوپيرولات (Glycopyrrolate)، اكسي‌بوتينين (Oxybutynin)، بنزتروپين (Benztropine) و پروپانتلين(Propantheline) مي‌توانند با مسدود كردن گيرنده‌هاي محركتعريق باعث كاهش آن شوند. عوارض جانبي اين داروها عبارتند از: خشكي دهان، يبوست، اختلالدر حس چشايي، تاري ديد، احتباس ادرار و تپش قلب.

چه زماني بايد باپزشك مشورت كرد؟

اگر به‌طور ناگهاني بوي بد پا شروع شد،بايد پاهاي خود را از نظر وجود عفونت‌هاي ناشي از زخم يا بريدگي بررسي كنيد. يك آينهروي زمين بگذاريد تا بتوانيد كف پاها را راحت‌تر ببينيد. در صورت مشاهده‌ي علائم زخمدر پاهاي خود حتماً به پزشك مراجعه كنيد. قرمزي و تورم پا ممكن است نشانه‌ي عفونت باشدكه بايد به‌سرعت به آن رسيدگي شود. اين موضوع به‌خصوص براي بيماران ديابتي اهميت زياديدارد.

كلام پاياني

اغلب افراد ممكن است هر از گاهي به‌دليلتعريق بيش از حد، رعايت نكردن بهداشت يا ابتلا به بيماري‌هاي زمينه‌اي از بوي بد پاشكايت داشته باشند. بسياري از درمان‌هاي خانگي از جمله قرار دادن پاها در آب حاوي سركهيا نمك حمام، استفاده از اسپري رفع بوي بد پا و موارد ديگر مي‌توانند به رفع اين مشكلكمك كنند. اگر اين روش‌ها مؤثر نبودند، به پزشك مراجعه كنيد.

منبع

https://fararu.com/fa/news/591740/%DB%B1%DB%B4-%D8%B1%D8%A7%D9%87%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D9%81%D8%B9-%D8%A8%D9%88%DB%8C-%D8%A8%D8%AF-%D9%BE%D8%A7


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ آبان ۱۴۰۲ساعت: ۰۹:۰۸:۱۹ توسط:sam موضوع:

جزئيات طرز كار رگلاژ و اجزاي آن

جزئيات طرز كار رگلاژ و اجزاي آن

رگلاژ يكي از اجزاي مهم سيستم ترمز خودرو است كه وظيفه كنترل فشار هيدروليكي در سيستم ترمز را بر عهده دارد. در اين مقاله با جزئيات طرز كار رگلاژ و اجزاي آن آشنا خواهيد شد.

 

## اجزاي رگلاژ:

1. پدال ترمز: قسمتي از سيستم ترمز خودرو است كه توسط راننده فشار داده مي‌شود تا فشار هيدروليكي در سيستم ترمز ايجاد شود.

2. مخزن مايع ترمز: قسمتي از سيستم ترمز است كه مايع ترمز را در خود نگه مي‌دارد.

3. لوله‌هاي ترمز: لوله‌هايي هستند كه مايع ترمز را از مخزن به رگلاژ و سپس به سيستم ترمز انتقال مي‌دهند.

4. رگلاژ: قطعه‌اي است كه وظيفه كنترل فشار هيدروليكي در سيستم ترمز را بر عهده دارد. رگلاژ به دو نوع ديسكي و دوشاخه تقسيم مي‌شود.

 

## طرز كار رگلاژ:

رگلاژ در واقع يك سيستم هيدروليكي است كه با استفاده از فشار مايع ترمز، فشار هيدروليكي را در سيستم ترمز ايجاد مي‌كند. هنگامي كه راننده پدال ترمز را فشار مي‌دهد، فشار مايع ترمز در لوله‌هاي ترمز ايجاد مي‌شود و به رگلاژ منتقل مي‌شود. رگلاژ با كنترل فشار هيدروليكي، فشار را به سيستم ترمز منتقل مي‌كند و باعث توقف خودرو مي‌شود.

 

## پرسش و پاسخ:

۱. رگلاژ چيست؟

رگلاژ يكي از اجزاي مهم سيستم ترمز خودرو است كه وظيفه كنترل فشار هيدروليكي در سيستم ترمز را بر عهده دارد.

 

۲. اجزاي رگلاژ چيستند؟

اجزاي رگلاژ شامل پدال ترمز، مخزن مايع ترمز، لوله‌هاي ترمز و رگلاژ هستند.

 

۳. چگونه رگلاژ كار مي‌كند؟

رگلاژ در واقع يك سيستم هيدروليكي است كه با استفاده از فشار مايع ترمز، فشار هيدروليكي را در سيستم ترمز ايجاد مي‌كند. هنگامي كه راننده پدال ترمز را فشار مي‌دهد، فشار مايع ترمز در لوله‌هاي ترمز ايجاد مي‌شود و به رگلاژ منتقل مي‌شود. رگلاژ با كنترل فشار هيدروليكي، فشار را به سيستم ترمز منتقل مي‌كند و باعث توقف خودرو مي‌شود.

 

 

 

 

https://list.ly/darciehaney3/lists

 

https://www.bitsdujour.com/profiles/Uu7PdV

 

https://letterboxd.com/DarcieHaney3/

 

https://www.mapleprimes.com/users/DarcieHaney3

 

https://www.intensedebate.com/people/DarcieHaney31

 

https://www.f6s.com/darcie-haney

 

https://qooh.me/DarcieHaney3

 

https://www.divephotoguide.com/user/DarcieHaney3

 

https://gab.com/DarcieHaney3

 

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ آبان ۱۴۰۲ساعت: ۰۶:۳۰:۲۰ توسط:sam موضوع: